.
.
 

Is lopen op blote voeten gezond?

Wat doet het met je, als jje op blote voeten loopt door het gras of door de modder? Juist, dat geeft een goed gevoel. Nahja, niet voor mensen die niet van vieze voeten houden. Maar het kan best leuk zijn.  Niet alleen de loopbeweging is gezond, je stimuleert de bloedsomloop en traint je voetspieren. Wist je dat als  je op blote voeten loopt, er veel meer prikkels vanuit je voeten via de zenuwbanen naar je hersenen gaan? Meer dan wanneer je met schoenen over een vlakke ondergrond loopt.

Voeten in schoenen bewegen minder

Door onze hedendaagse leef omstandigheden en ons klimaat kunnen we niet meer zonder schoenen. Onze schoenen bieden bescherming en geven steun.  Dat betekent ook dat onze voeten minder hard hoeven te werken dan toen we nog oermensen waren.  Maar onze voeten hebben van nature alles wat nodig is om goed te kunnen lopen en als we terug zouden gaan in de tijd zou dit prima kunnen zonder schoenen.

Lopen op blote voeten houdt de zenuwbanen actief

Veelal is de ondergrond waarop we lopen redelijk vlak. Als we over een vlakke en zachte ondergrond lopen, worden de zenuwuiteinden die de druk waarnemen, maar matig geprikkeld. Is die ondergrond ruwer of ongelijk, dan voelen we dat veel duidelijker, omdat meer zenuwuiteinden geactiveerd worden. De activiteit binnen die zenuwbanen die de signalen naar de hersenen doorgeven, is dan ook intenser. En dat bevordert de gezondheid.

Prikkeling van de voetzolen

Een voorbeeld: de klassieke herenschoen heeft vaak een platte leren zool. Die heeft als voordeel dat het er mooi uitziet en het leer prettig aanvoelt. Voor de prikkeling van de voet doet zo’n vlakke zool echter weinig. De zenuwenuiteinden worden alleen oppervlakkig gestimuleerd. Zou je daarentegen met blote voeten op kiezels lopen, dan is je gevoel veel intenser en kun je zelfs pijn ervaren als er bijvoorbeeld een scherp kiezeltje uitsteekt. Dat komt doordat er dan meer zenuwuiteinden geprikkeld worden. Op scherpe pijn reageer je in een reflex: je trekt je voet onmiddellijk weg. De druk onder je voet kun je variëren in intensiteit. Die drukverschillen onder de voet zorgen ervoor dat de zenuwbanen van voeten naar hersenen actief blijven.

Lopen op blote voeten stimuleert de bloedsomloop

Bewegen in het algemeen en met name lopen op blote voeten, is ook bevorderlijk voor de doorbloeding. De zuurstoftoevoer naar de voeten verbetert en afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Dat draagt eraan bij gezond te blijven en de voeten in goede conditie te brengen en te houden.

Lopen op blote voeten traint de voetspieren

Lopen is een onbewust proces, zeker als je comfortabele schoenen draagt. Je wordt je pas weer bewust van je voeten als je ze blootstelt aan verschillende oppervlakken. Je voetspieren en –spiertjes worden dan geactiveerd. Juist ook de kleinere voetspieren zorgen voor stabiliteit en balans bij het staan en lopen. Hoe meer je deze spieren oefent, hoe weerbaarder je voeten worden. Waarbij het met nadruk niet de bedoeling is om je pijngrens op te zoeken, maar om af te wisselen qua ondergrond. Voel gewoon wat het doet met je voeten.

Diabeet?  Blote voeten? Kijk uit!

Zelfs diabetici die goed voor hun voeten zorgen kunnen de fout in gaan door bijvoorbeeld thuis op blote voeten te lopen. Door het verminderde gevoel in de voeten kan een diabetici anders gaan lopen wat kan leiden tot instabiliteit. De voeten reageren hierop door met de tenen te klauwen om grip te krijgen waardoor het afwikkelen minder wordt. Dit kan uitstekend worden ondersteund dan wel gecorrigeerd door de juiste schoenen met goede therapeutische inlegzolen. Echter bij het op blote voeten lopen is de ondersteuning weg waardoor weer het risico op drukplekken en wonden toeneemt. Indien u toch graag op blote voeten loopt zijn barefoot schoenen misschien een uitkomst, laat u hierbij wel goed adviseren!

 
Bellen
Info