.
.
 

Zes tips om koude voeten in bed te voorkomen

Hoe kunt u hen opwarmen tijdens winternachten?   

  1. Draag wollen sokken. Het is onderzocht en bewezen: wie sokken draagt, valt sneller in slaap. Draag bij voorkeur sokken in een zachte stof, zoals merino- of kasjmierwol. Heeft u nog altijd koude voeten in bed? Draag dan gerust twee paar over elkaar. U ziet het: voor warme voeten hoeft u helemaal niet het warm water uit te vinden. De meest eenvoudige oplossingen zijn vaak de beste. Vindt u wollen sokken niet meteen sexy? Vraag maar na: uw ijskoude voeten zijn dat ook niet.
  2. Beweeg genoeg overdag. Wanneer u beweegt, zorgt u voor een goede doorbloeding. Heeft u een zittend beroep? Sta geregeld eens recht om wat rond te lopen. Warmere voeten ’s nachts zijn maar één van de vele voordelen van lichaamsbeweging.
  3. Masseer uw voeten. Voetmassages stimuleren de bloedsomloop. Masseer uw voeten – of de voeten van uw partner – liefst met olie. Sesamolie is een aanrader, maar ook vaseline of massageolie. Geen zin om zelf te masseren? Voetmassage-apparaten vindt u in alle prijscategorieën. Trek na de massage uw sokken aan, en hup: het bed in.          
  4. Neem een warm voetbad. Een van de meest efficiënte manieren om uw voeten warm te krijgen, is een warm voetbad. Dat hoeft niet lang te duren, tien minuten volstaan. Die warme voeten geven dan het signaal door aan de hersenen dat het stilaan tijd wordt om te gaan slapen.
  5. Leg een warmtekussen op of onder uw voeten. Een groot model van kersenpitkussen is hier aangewezen. Ook een warmwaterkruik kan een oplossing bieden. Haal de kruik weg van zodra deze koud begint te worden. Bent u diabeet? of is uw gevoel in de voeten aangetast. dan is dit helaas geen optie.
  6. Kruip onder een warm dekbed. Slaap houdt van warmte. Hebben uw voeten het dan nog te koud? Leg dan een extra dekbed (140x220 cm is voldoende) of een warme sprei over het voeteinde van het bed.

Leuk weetje

Een weinig bekende maar eeuwenlang beproefde truc om geen koude voeten in bed te hebben, is het dragen van een slaapmuts.

Lichaamswarmte verliezen doen wij hoofdzakelijk via het hoofd en de ademhaling. In bed des te meer omdat het hoofd het enige lichaamsdeel is dat blootgesteld blijft aan de koude lucht. Het lichaam reageert op warmteverlies door zijn 'kern' te beschermen en de bloedcirculatie in de uiteinden (bijv. voeten) zeer te beperken. Vandaar de koude voeten. Wie een muts opzet, beperkt dat warmteverlies in bed aanzienlijk, en zal niet makkelijk koude voeten krijgen.

Onze voorouders waren nog zo gek niet met hun slaapmutsen, dat werkt echt. Zij konden het weten want toen waren de huizen in de winter echt barkoud. Door ‘kapselbehoud' en 'mooi zijn' is de slaapmuts verdwenen in onze moderne maatschappij. Het mag er dan een beetje maf uitzien, het is eigenlijk de efficiëntste bestrijding van koude voeten in bed.

 
Bellen
Info